Metoda nauczania poprzez modelowanie dialogów w grupie, zwana QtA ( Questioning the Author ).
Metoda ta została przebadana przez dydaktyków uniwersyteckich jako bardzo skuteczna w rozwijaniu myślenia przyczynowo-skutkowego i bardzo dobrze służąca rozumieniu przedstawianych idei. Jest rekomendowana jako rozwijająca umiejętności kognitywne.
Uczenie się poprzez eksperymenty, wykonywanie doświadczeń, ich opisywanie, wnioskowanie, daje możliwość uczniowi zadawania pytań. I to pytań od bardzo podstawowych aż po multidyscyplinarne. Następuje zamiana ról ustalonych tradycyjnie- to uczeń pyta, a nauczyciel odpowiada, bo praca projektowo-badawcza wymusza brak wykładów, pogadanek i referatów. Wtedy właśnie sprawdzi się Metoda QtA.
O co tutaj chodzi?
Co zaobserwowałeś?
Jak można wytłumaczyć to zjawisko?
Co odkryłeś?
Co zauważyłeś?
Dlaczego uważasz, że...?
Czy to co mówię ma dla Ciebie sens?
Jak sądzisz, dlaczego tak się dzieje?
Czy masz takie samo zdanie?
Czego się dowiedziałeś?
Podkreślenie
Powracanie
Parafrazowanie
Podsumowanie
Modelowanie
Szkoły biorące udział w projekcie:
I Liceum Ogólnokształcące im. gen. Władysława Sikorskiego we Włoszczowie
29-100 Włoszczowa ul. Wiśniowa 12 email: lo_wloszczowa@poczta.onet.pl
Europagymnasium "Walther Rathenau"
06749 Bitterfeld-Wolfen Saarastraße 15 email: gym.btf@t-online.de
Program Erasmus+